Interview

U heeft veel te vertellen over uw werk. En anders uw medewerkers wel. Het is mijn werk om verhalen uit uw bedrijf te halen. Vaak zijn die verhalen goed te combineren met ervaringen van klanten. Een voorbeeld hiervan is mijn interview met een adviseur en een klant van de Kamer van Koophandel:

Van student naar ondernemer

Ondernemers zetten hun ideeën om naar producten of diensten. Hoe doen zij dat? Waar vindt de ondernemer hulpmiddelen, zoals kennis, netwerken en financiering? Aan het woord is startend ondernemer Robert Carosi.

‘Met vier compagnons ontwikkelen we het product Phishermen,’ vertelt Robert Carosi. ‘Ons systeem simuleert realistische phishingemails en geeft feedback als medewerkers hier niet goed mee omgaan. Zo krijgen ondernemers een goed beeld van de menselijke factor in hun veiligheidsbeleid. Met de tool kun je medewerkers trainen om phishing te herkennen en te bestrijden. Want internetgebruikers, waaronder medewerkers, zijn de zwakke schakels in beveiligingssystemen van computers en netwerken. De kennis van internetgebruikers over phishingmail moet net zo vanzelfsprekend zijn als het plaatsen van een virusscanner, is onze visie. We hopen met Phishermen uit te groeien tot een dienst die alle medewerkers in een bedrijf kunnen gebruiken, zonder de hulp van de afdeling IT.’

Grandioos idee
‘Een grandioos idee,’ vindt KvK-adviseur Herman Hartgers. ‘Naar oplossingen voor phishingmail is grote vraag: dus ik zie beslist kansen voor deze jonge ondernemers. Niet voor niets zijn ze de winnaar van de KvK-Hackathon in 2016.’ Op dit evenement hebben Carosi en Hartgers elkaar ontmoet. Carosi: ‘Deelname aan de hackathon gaf ons toegang tot veel contacten en netwerken. Dat netwerken is vooral belangrijk in sectoren waarin vertrouwen een grote rol speelt, zoals in de security branche. De geldprijs die we met de hackathon wonnen, helpt ons om de startkosten voor het product te dekken. Over ondernemen geeft Herman ons kosteloos advies. Sinds de hackathon bellen en mailen we regelmatig.’

Ondernemen is een vak op zich
Hartgers: ‘Ze wonnen de Challenge Cyberveiligheid, een uitdaging die was ingebracht door The Hague Security Delta. Met je idee een prijs winnen, is een unieke start en een grote pre voor een startende ondernemer. Maar een idee doorontwikkelen tot een dienst of product en op de markt zetten, is weer een heel ander verhaal. Dat kost veel tijd, research, geduld en motivatie. Het team van Phishermen is bereid daarin te investeren. Hun grote wilskracht en enthousiasme maakt het voor mij extra leuk ze te adviseren en te ondersteunen.’

Business-kant komt goed van pas
Carosi: ‘Zoek binnen je netwerk naar incubator- of acceleratorprogramma’s, is een van de adviezen die Herman ons gaf. En begin met het schrijven van een businessplan. Maak je propositie duidelijk. Zoek geschikte partners om mee samen te werken. En leer zoveel mogelijk over de branche door bijvoorbeeld naar evenementen te gaan. Daarnaast wijst Herman ons op relevante informatie. De business-kant van Herman komt ons erg goed van pas. Hij motiveert ons en brengt ons in contact met relevante personen en organisaties.’

Bedrijven samenbrengen
De adviezen en tips van Hartgers zijn toch ook elders te halen? Met enkele zoektermen op het web kun je bijna alles vinden. ‘Nee,’ zegt Carosi: ‘Zonder Herman hebben we moeizamer toegang tot bepaalde contacten. Herman heeft een uitgebreid netwerk en is een vertrouwelijk kanaal. Hetzelfde geldt voor de informatie die hij ons geeft. Veel kennis kunnen we uit boeken halen, maar een adviseur als Herman is in staat om op een bepaald moment in het proces de juiste tips te geven. Ons team bestaat uit techneuten, dus we zijn zeer geholpen met advies in onder meer de business-kant van het ondernemen. Omdat de KvK veel informatie bezit over bedrijven, zijn ze uiterst geschikt om bedrijven samen te brengen.’